Tecnologia de suport i veu per a persones afectades d’ELA

Dins la comunicació alternativa i augmentativa hi ha un gran ventall de possibilitats. La tecnologia de suport ens ajuda a adaptar en cada cas concret el que necessita la persona.

Des del Departament de Terapia Ocupacional de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls altres vegades hem escrit sobre comunicació. Molts de vosaltres vau participar en la iniciativa de migranodearena per contribuir en el pack de comunicació que tenim en el Banc de Productes de Suport per poder fer valoracions amb un lector ocular però com dèiem, no totes les persones requereixen el mateix.

Hi ha persones afectades d’ELA que la seva funcionalitat en les mans es veu afectada però en canvi mantenen la seva veu.

Quan això és així podem adaptar la nostra tecnologia mòbils, ordinadors, inclús la domòtica de casa nostra com pujar persianes, encendre la tv mitjançant la veu.

Hi ha diferents aplicacions i aparells que fan això possible com per exemple l’aplicació Voice access que ens permet utilitzar el mòbil a través de la veu. O aparells tipus alexa o broadline que ens permeten controlar aparells de casa que funcionin per wifi o per infrarojos.

Dins d’aquestes opcions es poden configurar a més a més ordres concretes per facilitar el funcionament d’aquests amb allò que fem servir habitualment i així poder agilitzar les nostres accions.

En Xavi Gámez és un afectat d’ELA que ho coneix de primera mà. Ell té tota la seva casa adaptada amb la veu. Sempre ha estat molt actiu en buscar opcions que li permetin mantenir la seva autonomia, sense dependre de que altres persones ho haguessin de fer per ell. I és per això que ha volgut compartir els seus coneixements amb totes aquelles persones que es trobin en la seva mateixa situació. Ha elaborat la “Guía para personas dependientes con espíritu guerrero”. Una guia on ens explica com poder configurar els nostres telèfons i aparells electrònics per fer-los servir amb la veu.

Us deixem l’enllaç perquè la pugueu descarregar i consultar: https://drive.google.com/file/d/1CizDr-bptDIzcKSbFZxoajmJ6x4YHh8t/view?usp=drivesdk

Moltes gràcies Xavi i esperem que a molts us pugui ser útil.

Qualsevol dubte, sabeu que us podeu dirigir als professionals de Terapia Ocupacional de la Fundació perquè us puguin ajudar a configurar-ho i us orientin en quina seria la millor opció per cada un de vosaltres.

Departament de Teràpia Ocupacional de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls