Les vacances, moment de trencar amb la rutina

Quan s’acosta l’estiu ens és inevitable relacionar-ho amb una època ideal per fer vacances. Potser ens podem imaginar una escapada en un entorn una mica llunyà, anar un dia a la platja, passar amb la família unes vacances en un hotel, etc. Però, la situació pot canviar quan a la família hi ha una persona afectada per l’ELA o una malaltia de motoneurona, arribant a plantejar-se si portar-les o no a terme. En aquest moment potser és adequat plantejar-se que, més que unes vacances en si, potser es poden buscar diverses alternatives que ens ajudin a trencar amb la rutina, qualsevol podria resultar bona.

De quina manera podem trencar la nostra rutina? Podem fer una petita sortida pel matí o fins i tot passar un dia fora, marxar un cap de setmana, etc. L’important és escoltar-nos i pensar en què necessitem, què ens ve de gust i què podem fer.

Però, davant d’aquesta decisió, ens poden sorgir diversos sentiments com incertesa, preocupació o sensació de pèrdua de control degut a no saber amb què ens podem trobar. Actualment, però, podem contar amb llocs adaptats per les persones que van amb cadira de rodes o necessiten l’espai adaptat, això si, sempre caldrà assegurar-nos amb antelació per prevenir sorpreses d’última hora!

Podem optar per conèixer nous llocs però també pot ser una bona opció pensar en vacances anteriors o com acostumava a desconnectar del meu dia a dia, per reprendre aquelles opcions i veure quines són viables actualment. A vegades hi ha entorns i llocs als quals ens agradava anar-hi habitualment, són especials per nosaltres. Optar per una opció coneguda ens pot ajudar a preveure els recursos i les opcions de les que disposa aquell espai prèviament, i així sentir-nos més tranquils amb l’opció escollida.

Està comprovat científicament que tenir aquests moments de desconnexió és bo per la nostra salut i té nombrosos avantatges a nivell psicològic, augmentant el nostre sentiment de benestar. No podem obviar que el fet de canviar d’espai ens ajuda a desconnectar, a il·lusionar-nos i estar més relaxats. També pot afavorir a la comunicació amb els altres i ens ajuda a carregar una mica les piles.

Com sempre, podeu comptar amb els professionals de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls per tal d’assessorar-vos i donar-vos suport en el que necessiteu.

Departament de Psicologia de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls, membres del Programa d’Atenció Integral a Persones amb malalties Avançades