CONFINAMENT I ELA, CONSELLS PER UN EQUILIBRI OCUPACIONAL A CASA

Divendres 24 Abril 2020

Des del departament de Teràpia Ocupacional de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls volem fer un petit recull de consells per aquells que degut a la situació que està patint el país amb la crisis del coronavirus han d’estar confinats a casa i, sobretot, per les persones afectades d’ELA que han de portar la malaltia en aquestes circumstàncies.

Tal i com diu la nostra professió, les terapeutes ocupacionals, treballem des de l’ocupació de la persona. Procurem que la persona, com a ésser únic, pugui trobar un equilibri ocupacional en el seu procés de malaltia.

No es pot parlar d’equilibri sense abans parlar de què és l’ocupació. Entenem aquesta com un conjunt d’activitats i tasques de la vida quotidiana de les quals els individus i les diferents cultures donen un nom, una estructura, un valor i significat. L’ocupació compren tot allò que fa la persona per cuidar d’ella mateixa, divertir-se i contribuir a la construcció social i econòmica de la col·lectivitat. Ens permet descobrir com la persona organitza el dia a dia, quines activitats son prioritàries, quin rol desenvolupa dins la seva família, dins la societat, quines són les seves inquietuds personals i culturals, i afavoreix el sentiment de control de la realitat, ja que expressa les seves necessitats.

L’equilibri ocupacional és aquell que recull activitats significatives (ocupacions) que realitza la persona dins del seu entorn. Quan alguna d’aquestes activitats es veu modificada o alterada apareix el desequilibri ocupacional.

Per tant, remarquem la importància que té seguir en aquests dies tant complicats les rutines, rols i activitats significatives, en la mesura de lo possible, que s’aproximen més a la nostra realitat. Ja sigui adaptant l’activitat a casa o bé mantenint els hàbits i rutines tal i com els teníem abans del confinament.

Hem de procurar dedicar les mateixes hores que dedicàvem abans del confinament a les activitats de les quals estem acostumats. Pren molta importància l’autocura i la productivitat en activitats que ens proporcionin significat i satisfacció.

Us animem a crear un horari setmanal per organitzar-nos i que no tinguem buits durant el dia que ens puguin alterar el ritme. Si necessiteu ajuda no dubteu en contactar amb nosaltres!

Des del col·legi de terapeutes ocupacionals de la Comunitat de Madrid (COPTOCAM) han fet un recull de consells per aquelles persones que han de mantenir-se confinades i han de viure una situació excepcional que fa que l’equilibri ocupacional de la persona s’alteri dins de la balança. Podeu accedir al document fent clic aquí.

Algunes preguntes que ens sorgeixen durant el dia per poder mantenir aquestes activitats poden ser les següents:

• Com podem interactuar amb la família i/o amics ara que no ens poden venir a veure?
Un recurs que tenim a l’abast de gairebé tothom és fer una videotrucada. Hi ha moltes aplicacions gratuïtes per fer-ne. Un bon exemple és “Skype”;  en els casos en que la persona no pugui comunicar-se amb la parla tenim un xat on podem anar escrivint mentre veiem a la persona per contestar-li. És una aplicació que funciona amb iOS, macOS, Windows i android, sistemes operatius en la majoria dels nostres telèfons intel·ligents. Comentar que moltes xarxes socials tenen l’opció de fer videotrucada des del nostre mòbil: Whatsapp, Instagram, Facebook Messenger, etc. En aquestes també tenim l’opció d’escriure mentre es parla però la imatge al mòbil es veu en petit en comparació a si s’utilitza Skype amb l’ordinador. Poder comunicar-nos amb la família i amics és una gran eina per apropar-nos entre nosaltres i, a la vegada, per fer més fàcil el confinament.

• Informar-nos o sobre-informar-nos?
És important que en aquests dies ens informen què passa al nostre voltant per saber les indicacions que em de seguir.

De quina manera ho hem de fer? Escoltant els comunicats oficials i/o llegint la informació que ens proporcionen els canals oficials del govern català (o de la regió on es visqui) i de l’estat espanyol.

De quina manera NO ho hem de fer? Veient tot el dia notícies a la televisió sobre el COVID-19 i programes de televisió dedicats a explicar la situació del coronavirus. En aquests programes acostumen a aparèixer personatges públics que potser no són els més indicats per debatre sobre la situació al país. Per tant, hem d’evitar sobreinformar-nos i procurar tenir la ment dirigida a canals comunicatius merament informatius.

• El servei de rehabilitació domiciliària i ambulatòria s’ha desactivat? Què podem fer?
És important mobilitzar totes les parts del cos per prevenir dolor per possible atrofia.

Són exercicis que els podem fer cada dia i/o sinó fer-los a l’horari habitual en el qual fèiem rehabilitació per mantenir les rutines que teníem marcades abans d’aquesta situació.
Us deixem un recull d’exercicis extrets del Manual per l’atenció de l’ELA (editat per ELA Andalucía i el Colegio Profesional de Fisioterapeutas de Andalucía). Us recomanem que li feu una ullada al document sencer per profunditzar més sobre com fer-los, podeu accedir-hi fent clic aquí.

Exercicis de mobilitat en cames:

Exercicis de mobilitat en braços:
Exercicis de mobilitat de tronc i coll:
Estiraments assistits:

I, per acabar, si com a cuidadors voleu profunditzar més en aquest camp podeu fer el curs d’EscuELA, un curs online i gratuït per a cuidadors, promogut per la Fundación Luzón, en que diferents professionals, com els de la nostra fundació, donen coneixements i recursos actualitzats en l’àmbit específic de la cura i dia a dia de l’ELA.

Per qualsevol inquietud o consulta no dubteu en contactar amb les professional de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls, que continuem atenent-vos i donant-vos suport pel que necessiteu en aquests dies.

MOLTA FORÇA A TOTS!

Departament de Teràpia Ocupacional