ENTREVISTA A MARINA TORRENTÓ, TREBALLADORA SOCIAL DE LA FUNDACIÓ CATALANA D'ELA MIQUEL VALLS

Dimecres 26 Febrer 2020

L’Equip del Departament de Treball social de la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls està format per quatre treballadores social que ofereixen atenció, a domicili i a les Unitats Funcionals d’ELA/MM dels principals hospitals, sent la persona referent pels afectats d’ELA i les seves famílies en tot allò que necessitin.

Podeu llegir l’entrevista a Marina Torrentó, treballadora social de la Fundació a continuació.

• Coneixies l’ELA abans de treballar a la Fundació Miquel Valls?
N’havia sentit a parlar però no sabia exactament en què consistia a nivell mèdic ni tot el que suposa i envolta a nivell social una malaltia com aquesta.

• Quina és la funció principal de les treballadores socials de la Fundació Miquel Valls?
L’objectiu de les treballadores socials és aconseguir ser un punt de suport i referència per l’afectat i la seva família, informant sobre les necessitats que es deriven de la malaltia ja sigui donant suport emocional continuat o bé assessorant de manera personalitzada en la tramitació d'ajudes, serveis i altres gestions (pensió, grau de discapacitat, llei de dependència, fisioteràpia, etc.). També som les que atenem les primeres trucades que fan els afectats o famílies a la Fundació, aquest primer contacte el considerem molt important ja que és a on hem de transmetre’ls què és allò que la Fundació Miquel Valls els pot aportar i en què els podem ajudar.

• Explica’ns quin és el teu dia a dia com a treballadora social de la Fundació.
El meu dia a dia és força variat, no sempre es fa el mateix i a més a més no sempre estem al mateix lloc de treball. Pel que fa al tipus de feina, principalment se centra en l’atenció a les famílies ja sigui telefònicament o bé a través de les visites als seus domicilis o a les Unitats especialitzades d’ELA dels hospitals de referència. Les trucades que fem a les famílies o que rebem per part seva, ens permeten fer un seguiment real i continuat, donant així el suport necessari en tot moment. D’altra banda, també dedico molt temps a la gestió de tràmits i a les coordinacions amb altres professionals o amb el propi equip de la Fundació.

• Quines són les claus per ajudar a un/a afectat/da d’ELA i a la seva família?
Per mi el més important és crear un vincle de confiança, fer-los veure que no estan sols i que estem aquí per ajudar-los en tot el que puguem per tal de poder acompanyar i contribuir en la millora de la qualitat de vida durant tota l’evolució de la malaltia. Hem de saber adaptar-nos a cada família i entendre les diferents situacions i realitats que ens podem trobar, però sobretot tenir molt present en tot moment que ells ens estan obrint les portes de casa seva, segurament, en un dels moments més difícils i delicats de les seves vides.

També és important, en la seva mesura, fer partícip a la família del procés i de tot allò que ells puguin assumir. L’apoderament ajuda a connectar a les famílies amb la malaltia i, alhora, els permet veure que ells mateixos també poden contribuir d’una manera o una altre a millorar la qualitat de vida de la persona afectada.

• Què suposa per tu treballar a la Fundació Miquel Valls i amb els afectats d’ELA i les seves famílies?
Crec que és una gran oportunitat per créixer tant a nivell professional com a nivell personal. Segurament l’ELA és una de les malalties més dures que hi ha i el fet d’estar treballant en contacte directe amb les persones afectades i les seves famílies fa que moltes vegades visquis moments en els que et re-planteges com estàs enfocant alguns aspectes de la teva vida personal. A nivell professional, m’ha permès conèixer un nou àmbit fins ara desconegut per a mi i agafar-ne experiència i expertesa per tal de millorar i créixer cada dia més com a treballadora social.

Penso que tinc molta sort per poder-me dedicar a allò que m’agrada i vaig estudiar i sentir que d’aquesta manera estic aportant al meu granet de sorra als afectats i famílies que ho necessiten alhora que ells també m’aporten moltes coses pel meu creixement personal i diari.

• Quins recursos utilitzeu els professionals d’atenció als afectats d’ELA per trobar la fortalesa necessària per tirar endavant un projecte com aquest?
Considero que és molt important el suport que em dóna l’equip de persones i professionals amb els que treballo, tot i que també és cert que hi ha una part de treball personal que has de saber gestionar i desenvolupar tu sol. L’atenció diària als afectats i familiars d’ELA és una feina molt dura i que pot arribar a desgastar al final del dia, és per això que sempre intentem trobar espais per respirar, per compartir amb els companys allò que ens amoïna, per donar un toc d’humor al dia i així alleugerir tensions...i sempre amb l’objectiu de poder continuar donant una atenció de qualitat. D’altra banda, també hi ha la teva família i amics els quals et donen el recolzament necessari en tot moment i faciliten el poder esbargir-te de la feina un cop estàs fora. Per a mi, creure en el que estic fent i creure en el projecte, amb tot aquest suport tant professional com personal que tinc al darrera, és el que em dóna la fortalesa necessària per seguir dia a dia.