ENTREVISTA SANDRA BLAVI, PSICÒLOGA DE LA FUNDACIÓ MIQUEL VALLS

Dilluns 28 Gener 2019

L’Equip del Departament de Psicologia de la Fundació Miquel Valls està format per tres psicòlogues que ofereixen atenció, a domicili i a les Unitats Funcionals d’ELA/MM dels principals hospitals de referència, als afectats d’ELA que ho requereixen i a les seves famílies.

A continuació podeu llegir l’entrevista a Sandra Blavi, una de les psicòlogues de la Fundació.

• Coneixies l’ELA abans de treballar a la Fundació Miquel Valls?
N’havia sentit a parlar si, però ni molt menys la coneixia en profunditat. És una malaltia socialment poc coneguda i, que en el meu cas, no tenia cap persona propera.

• Quina és la funció de les psicòlogues de la Fundació Miquel Valls?
Les psicòlogues de la Fundació Miquel Valls mirem d’oferir una atenció pal·liativa càlida, sensible i humana, entenent quines són les necessitats i la voluntat pel que fa a l’hora de rebre el nostre suport en aquesta etapa de la vida. L’objectiu és oferir un clima de confiança on es pugui verbalitzar les preocupacions i pors que té la persona. Oferim també una atenció psicològica i un treball emocional que ajudin a facilitar l’adaptació a les noves vivències, tenint en compte si s’escau, l’esfera espiritual i religiosa. A part de l’acompanyament a la pròpia persona, realitzem atenció als familiars tant al llarg de la malaltia, com en el procés de dol. Una altra tasca que oferim, és el suport als altres professionals de referència que estant en contacte directe amb la persona afectada.

Totes aquestes visites les realitzem a nivell hospitalari en les unitats especialitzades, així com a domicili, que oferim arreu de Catalunya.

• El Departament de psicologia és part del “Programa d’Atenció integral a persones amb malalties avançades” de l’obra social “la Caixa”, en què consisteix aquest programa i com millora la qualitat de vida dels afectats d’ELA?
Des de l’any 2015, el departament de psicologia forma part d’aquest programa de l’Obra Social de la Caixa. Hi ha 42 equips estesos al llarg del territori espanyol, equips que es coneixen com a Equips d’Atenció Psicosocial (EAPS). El de la Fundació Miquel Valls és l’únic, actualment, de tot el país especialitzat en l’ELA/MMN. Aquest fet permet poder oferir una atenció integral específica, cobrint les necessitats presents i les demandes en les àrees de l’atenció emocional, espiritual i social.

Així doncs, la nostra especialització en aquesta malaltia ens permet apropar-nos d'una manera més concisa tenint en compte el moment present, però també davant possibilitats futures.

• Quines són les claus per ajudar a un/a afectat/da d’ELA i a la seva família?
És complicat parlar en termes generals, cadascú viu la vida i les dificultats (com en aquest cas és la malaltia) amb les seves particularitats. Poden haver dues persones amb els mateixos símptomes i que ho visquin de maneres totalment diferents, amb el que és important tenir en compte la pròpia visió personal de la persona que tenim al davant. Es tracta bàsicament d’empatitzar amb la persona per tenir en compte les seves necessitats i poder marcar uns objectius adequats que s’ajustin i orientin la intervenció a seguir.

Un altre aspecte que contemplem és el d’apoderar a la persona, no des de la visió de la persona com un malalt, sinó com a persona que és i amb tots els recursos amb els que compte a l’hora d’afrontar la situació que està vivint. Tot això dins un espai de confiança on permetem la verbalització i l’expressió de les emocions.

Acompanyant sempre al ritme de la persona en vistes de minimitzar el malestar de la pròpia situació que s’està vivint.

• Explica’ns quin és el teu dia a dia com a psicòloga de la Fundació.
La meva tasca diària és bàsicament assistencial i en el domicili. Aquest apropament permet evitar els desplaçaments del pacient i la complicada logística que suposa a nivell familiar el fet d’haver de sortir de casa.

Paral·lelament a aquesta assistència, realitzo altres tasques juntament amb la resta de companyes de l’equip com són les d'investigació i recerca. A més, realitzem formació i docència amb altres equips en els que existeix algun tipus de vinculació amb la Fundació Miquel Valls.

• Què suposa per tu treballar a la Fundació Miquel Valls i amb els afectats d’ELA i les seves famílies?
La feina de psicologia la considero com quelcom gratificant. És un repte diari acompanyar, amb l'objectiu de minimitzar el patiment davant dificultats com podrien ser: el diagnòstic d'una malaltia neurodegenerativa, la pròpia evolució d'aquesta o les diferents pèrdues que poden desencadenar-se.

Per mi treballar a la Fundació Miquel Valls, suposa una gran oportunitat personal i professional,  per contribuir a la millora de la qualitat de vida de les persones afectades d’ELA/MMN i els seus familiars.